Leyla Dewitz, M.A.
- Name
- Leyla Dewitz M.A.
- Status
- Akademische Mitarbeiterin
- leyla.dewitz (at) hu-berlin.de
- Einrichtung
- Humboldt-Universität → Präsidium → Philosophische Fakultät → Institut für Bibliotheks- und Informationswissenschaft
- Funktion / Sachgebiet
- Information Behavior
- Sitz
- Dorotheenstraße 26 , Raum 109b
- Telefon
- 70952
- Sprechzeiten
-
Terminvereinbarung per E-Mail - Postanschrift
- Unter den Linden 6, 10099 Berlin
Lehr- und Forschungsgebiete
-
Information Behavior and Information Practices
Health Information Behavior
Current research project: DESIVE2 – Desinformationsverhalten verstehen / Understanding Disinformation Behavior (BMBF)(Subjective) Digital Well-being
Psychologically Vulnerable Groups
Qualitative and Participatory Research Methods
Publikationen
Publikationsübersicht des Lehrstuhls Information Behavior
Engaging Participants in Online Interviews: Lessons Learned from Implementing a Participatory Visual Approach in Two Explorative Health Information Behavior Studies
Dewitz, L. (2023)
doi: https://doi.org/10.1002/pra2.772
Exploring Information Behavior Patterns in Response to False and Misleading Health Information
Bressel, P., Dewitz, L. & Greifeneder, E. (2023)
doi: https://doi.org/10.1002/pra2.770
Unveiling the Sources of False Health Information. Where do People get False Health Information from?
Dewitz, L., Bressel, P. & Greifeneder, E. (2023)
doi: https://zenodo.org/records/10009338
Anxiety-Related Content on Instagram and Twitter: A Mixed Methods Analysis of Mental Health Communication and Information Sharing
Dewitz, L. & Ackermann, J. (2023)
doi: https://doi.org/10.34678/opus4-3220
Wissenschaftliche Falschinformation: Erforschung von Faktoren der Verbreitung im Gesundheitsbereich
Stiller, J., Trkulja, V., Dewitz, L., Peters, I., Henkel, M. & Bressel, P. (2023)
doi: https://doi.org/10.5771/9783748938743-319
Facing fears, facing opportunities: Lessons learned from a participatory design format with people affected by social anxiety
Flechtner, R., Dewitz, L., Maué, R., et. al. (2023)
doi: https://doi.org/10.34678/opus4-3116
Positioning digital well-being in health information behaviour
Dewitz, L. (2022)
doi: https://doi.org/10.47989/irisic2224
Information Behavior von unbegleiteten, minderjährigen Geflüchteten unter Berücksichtigung der Rolle und Nutzung von Smartphones
Dewitz, L. (2021)
doi: https://doi.org/10.5283/epub.44963
User Involvement for Application Development: Methods, Opportunities and Experiences from Three Different Academic Projects
Kröber, C., Hammel, K., Schade, C., Filz, N., Dewitz, L. (2021)
doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93186-5_3
Soziale Medien als Mittel der Krisenbewältigung. Besonderheiten digitalen Storytellings auf TikTok am Beispiel von #Corona
Ackermann, J., Dewitz, L. & Makulik, A. (2020)
merz medien+ erziehung 64(4), 19-26.
Kreative Bearbeitung politischer Information auf TikTok. Eine multimethodische Untersuchung am Beispiel des Hashtags #ww3
Ackermann, J. & Dewitz, L. (2020)
doi: https://doi.org/10.21240/mpaed/38/2020.11.16.X
Historical photos and visualizations: Potential for research
Dewitz, L., Kröber, C., Messemer, H., Maiwald, F., Münster, S., Bruschke, J., & Niebling, F. (2019)
doi: https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W15-405-2019
Diversitätsansätze und bibliothekarische Arbeit
Dewitz, L. (2016)
doi: https://doi.org/10.1515/9783110338980-003
Diversität als Basis für Informationsgerechtigkeit
Dewitz, L. (2015)
Simon Verlag für Bibliothekswissen
Vorträge, Workshops und Panels
Von Wissenschaft zu Falschinformation. Wie verbreitet sich wissenschaftliche Falschinformation zu Gesundheitsthemen?
Dewitz, L., Stiller, J. & Trkulka, V. (2023)
doi: https://zenodo.org/records/10009338
Von Scharlatan:innen, Scheinexpert:innen und schlechter Wissenschaft
Stiller, J., Dewitz, L. & Trkulja, V. (2023)
Workshop Session Science & Technology, Re:publica 2023, Berlin
Participatory Research with Children and Youth: Methods for Information Behavior Studies
Dewitz, L. & Schlebbe, K. (2022)
doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.8029720
Fake scientific provenance as a driver for disinformation – Peoples' disinformation behavior in health contexts
Dewitz, L., Stiller, J. & Peters, I. (2022)
doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.6412078
Information Behavior von unbegleiteten, minderjährigen Geflüchteten unter Berücksichtigung der Rolle und Nutzung von Smartphones
Dewitz, L. (2021)
doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.4721339
Usability-Testing für Softwarewerkzeuge in den Digital Humanities am Beispiel von Bildrepositorien
Dewitz, L., Münster, S. & Niebling, F. (2019)